Det skal du vide om linkbuilding priser

Internettet er blevet til verdens største markedsplads, og det er ikke så overraskende. Det er et intuitivt værktøj, som folk i alle aldre nemt kan bruge, og det gør det let at finde lige de produkter eller tjenester, man står og mangler. Man behøver ikke engang at forlade sit eget hus. Mere praktisk bliver det ikke.

Derfor er det også yderst nødvendigt, at man som selskab har en tilstedeværelse på internettet, og at ens marketingstrategi er gearet til at fange folks opmærksomhed online. En marketingstrategi der har vist sig yderst effektiv på denne front kaldes for linkbuilding. Formålet med linkbuilding er at optimere din synlighed i internettets diverse søgemaskiner, da det er igennem disse, folk søger og finder, det de er ude efter. Men hvad koster linkbuilding egentligt, og hvad kan prisen afhænge af? Det vil vi undersøge i denne artikel.

Hvad koster linkbuilding?

Det kræver en grundig gennemgang af data via f.eks. SEMrush eller Ahrefs, hvor søgeord udvælges ud fra en række parametre, budget og mål, hvorefter en forventet ROI og pris kan udregnes ud fra forskellige scenarier. Professionel linkbuilding med alt inklusive kan du forvente koster fra ca. 10.000 kr. / md. under opbygning og helt op til millioner per måned i de mest konkurrenceprægede brancher, så som gambling og lån. Når jeres tilstedeværelse på søgemaskinerne er bygget op kan budgettet ofte mindskes markant, alt efter jeres konkurrenters adfærd. Mange vælger dog at øge budgettet og kanalisere det over på andre søgeord for at vækste forretningen yderligere.

Vil du have et uforpligtende tilbud med et realistisk bud på hvad investeringen kan bidrage til i jeres forretning, så kontakt os på telefon 70601001, [email protected] eller via chatten her på siden.

Hvad er det reelt, man betaler for?

Hvis du beslutter dig for at køre en linkbuildingkampagne for at forbedre din SEO, så skal du også vide, hvad det er, du har brug for. Her er det mest effektive professionelt skrevet tekster. Disse tekster er udformet som passende indhold til andre hjemmesider, der klarer sig godt i diverse søgemaskiners algoritmer. Teksterne vil derudover også indeholde keywords og links, der fører tilbage til dine produkter eller tjenester.

Resultatet er her en højere grad af favorisering af din hjemmeside i søgemaskinerne samt åbningen af nye døre på andre hjemmesider, der kan føre potentielle kunder tilbage til dig. Her hos We Digitize har vi et hold af professionelle tekstforfattere, der er trænet til at skrive sådanne tekster, der er struktureret og opbygget med det formål, at booste din hjemmesides trafik og performance i søgemaskinerne.

Hvordan prissætter man linkbuilding?

Når det kommer til at bestemme, hvad linkbuilding vil koste din virksomhed, så er to faktorer især afgørende: kvaliteten af de sider, du ønsker at få links på, og værdien af links i forskellige lande og nicher.

Lad os starte med at tage et kig på, hvad domænet i sig selv betyder for prisen på linkbuilding. Det handler kort og godt om, hvordan den pågældende side klarer sig på en række forskellige parametre. Det drejer sig f.eks. om, hvor meget og hvor stabil trafik siden får, domain rating, kvaliteten af indholdet m.m. Jo bedre, siden performer på disse fronter, jo større potentielt udbytte er der for dig ved at få et link på den – og det betyder naturligvis også, at prisen stiger.

Derudover betyder det som tidligere nævnt også meget, hvor din virksomhed opererer. For at starte med lokationens betydning, så er der stor forskel fra land til land på, hvad et link er værd. Det bestemmes nemlig af købekraften i landet og fungerer i virkeligheden ligesom alle andre varer: F.eks. er en Pepsi væsentligt billigere i Colombia end den er i Danmark, fordi den gennemsnitlige dansker har højere købekraft end de fleste colombianere. Derfor er dansk opmærksomhed rent økonomisk mere værd, når det handler om at promovere en vare for at øge salget – og så koster det selvfølgelig også mere, hvis du skal have links ud til det danske marked end det colombianske (medmindre det produkt, du sælger, er så meget mere populært i Colombia end i Danmark, at det neutraliserer prisforskellen).

Sidst, men ikke mindst betyder det også en del i hvilken niche, din virksomhed hører til. For som du nok allerede ved, så er der stor forskel på, hvor attraktive forskellige nicher er for andre at reklamere for. Domæner, der offentliggør sponsoreret indhold, vil som regel ikke have noget imod at linke til en side, der f.eks. sælger hvidevarer. Men handler det derimod om et link til en online casino- eller betting-side, bliver det straks sværere at finde domæner til publicering. Dette skyldes både, at mange ikke vil risikere deres sides ry ved at blive associeret med gambling, og at det kan gå ud over sidens rangering på Google, hvis de ikke i forvejen fokuserer på denne type indhold. Du beder altså siden om at påtage sig en større risiko ved at linke til din side – og det koster naturligvis.

Niveauet af konkurrence i din branche

En af de faktorer, der betinger omfanget af en potentiel linkbuildingkampagne, er hvor meget konkurrence der er i din branche. Jo større konkurrencen er, des flere artikler over længere tid vil du få brug for, for at holde momentum.

Dette princip kan illustreres med nogle simple eksempler. Et selskab der sælger vindmøller, vil ikke have brug for en særlig ekstensiv linkbuildingkampagne. Vindmøller er et nichemarked med ganske få producenter verden over, og derfor er konkurrencen lav selv på international plan. Kampagnen vil derfor være billig at vedligeholde. Tager man derimod et telefonselskab, som har mange konkurrenter og derfor høj konkurrence på markedet, så skal der en del mere til, før man opnår en effektiv kampagne. Teksterne skal være af højere kvalitet, der skal være flere af dem, og det skal foregå over længere tid.

Linkbuilding prisen vil derfor delvist blive sat på basis af den branches marked, du enten prøver at slå ind i, eller udvide allerede eksisterende indflydelse i.

Det danske marked versus det internationale

En anden faktor man også skal holde for øje, er hvorvidt man vil markedsføre indenrigs i Danmark, eller om man går efter eksponering på det større internationale marked. Om det er det ene eller andet har store konsekvenser for prisfastsætningen.

Det danske marked er mindre, og der vil typisk også i mange brancher være færre konkurrenter at slås med kontra på international plan. Dette gælder specielt, hvis man sælger produkter, der er gearet mod danske forbrugere. Dansk linkbuilding kan derfor være at foretrække i sådanne tilfælde.

Går man efter det internationale marked, så står man ofte automatisk med højere konkurrence, og ens kampagne skal desuden også køres på engelsk, hvilket sætter højere krav til tekstforfatterens sprogkundskaber. Det sætter også større krav til virksomheden, der står for din linkbuilding, da der kræves et større netværk af hjemmesider til linkbuilding. Linkbuilding prisen vil her ofte være højere, men grundet det større potentiale for at nå flere mennesker, vil afkastet af investeringen også være højere.

Kvaliteten af linkbuildingtekster

Den ønskede kvalitet til sine linkbuildingtekster spiller en rolle i en endelig prisfastsættelse. Jo højere kvalitet teksten skal være, des mere vil det naturligvis også koste. Så hvad konstituerer en tekst af høj kvalitet?

Det første kriterie er længden på teksten. Jo længere teksten er, des større er muligheden for forfatteren, at udfolde dit ønskede emne på en naturlig og interessant måde, hvor det hele kommer med. Ofte klarer en tekst sig bedre i en søgemaskine, jo længere den er, men ofte kun op til cirka 1000 ord.

Det andet kriterie er mængden og typen af links, teksten skal indeholde. Som udgangspunkt bliver testen bedre, jo flere links den indeholder. Som minimum skal en tekst til linkbuilding have ét link og keyword, som fører tilbage til din ønskede side. Derudover kan du også ønske at få interne og autoritative links, der også styrker tekstens kvalitet og effektivitet. Jo flere links man ønsker, des mere vil det selvfølgelig også koste.

Findes der gratis linkbuilding?

Mange, der er nye i linkbuilding-verdenen, overvejer, om de ikke bare kan gøre det gratis. Og jo, selvfølgelig er det en mulighed, hvis I har kapaciteten til at gøre mere af arbejdet selv. Googler du “gratis linkbuilding”, vil du få masser af guides til, hvordan du kan komme i gang, med lister over sider, som lader dig bygge dine egne backlinks. Det vil enten være sider, du kan oprette din virksomhed på kvit og frit og få et link, fora, du kan skrive indlæg på, virksomhedsregistre – eller sågar sider, du kan oprette dine egne blogs igennem og offentliggøre indhold med links til din virksomheds hjemmeside.

At linkbuilde på disse måder er dog langt fra problemfrit og kræver meget ekstraarbejde. Du vil selv regelmæssigt skulle skrive indhold, som er informativt og relevant for din målgruppe – da der ellers er risiko for, at det bliver registreret som spam. Omvendt kan du heller ikke poste for meget på fora, da mange administratorer vil se det som spam og smide dig af siden.

Det batter heller ikke rigtigt at linke fra dine personlige profiler eller virksomhedsprofiler, og det samme gælder for de gratis links, du kan få ved at registrere din virksomhed på linkkataloger. Sidstnævnte var muligvis en populær måde at bygge backlinks, da Google var en ny opfindelse – men har du for mange af disse links i dag, vil de blive registreret som spam.

For at opsummere kan du altså teknisk set godt lave din egen linkbuilding – men effekten er ekstremt minimal, hvis den overhovedet er der. Så hvis du vil have effektive resultater, er pengene til professionel hjælp altså godt givet ud.

Vejen til den bedste pris

For at få den bedste linkbuilding pris, skal man sørge for at vurdere alle ovennævnte faktorer, når man vil starte en linkbuildingkampagne. Hos We Digitize kan vi hjælpe dig med at lægge en realistisk og skræddersyet linkbuildingstrategi, hvor vi med vores erfaring, ekspertise og netværk sørger for at få dig på rette spor. Kontakt os, og lad os hjælpe dig med at finde den bedste pris, der giver det største afkast.

Vil du have et uforpligtende tilbud med et realistisk bud på hvad investeringen kan bidrage til i jeres forretning, så kontakt os på telefon 70601001, [email protected] eller via chatten her på siden.