Der er større konkurrence mellem virksomheder online end nogensinde før, og det kræver skrappe midler at skille sig ud fra konkurrenterne. Selvfølgelig skal du udvikle et unikt produkt i topkvalitet, som din målgruppe realistisk kan forventes at være interesseret i at købe – men alt dette nytter ikke noget, hvis du ikke formår at markedsføre dit produkt effektivt og sørge for, at folk overhovedet ved, din virksomhed eksisterer. Det er her, søgemaskineoptimering (forkortet SEO) kommer ind i billedet: Ved at bruge de rette søgeord, skrive på en måde, Google kan lide, blive linket til på andre hjemmesider m.m. forbedrer du dramatisk dine chancer for at ligge øverst på søgninger efter det, du tilbyder. Så hvad venter du på? Læs mere om SEO og hvad det kan gøre for din virksomhed lige her i artiklen – og start din online vækstrejse i dag.
Hvad er SEO?
Lad os først dykke lidt dybere ned i, hvad SEO overhovedet er. Som vi også kom ind på ovenfor, så handler SEO kort fortalt om at gøre søgemaskiner som Google glade – og derved score en højere placering, når din målgruppe søger efter noget, der minder om det, din virksomhed tilbyder. Men hvordan gør du så lige det? Det er der flere metoder, der kan hjælpe dig med.
Hvad er SEO-tekster? On-page vs. off-page
Helt overordnet er der to forskellige typer af SEO: on-page og off-page. On-page er typisk den første (hvis ikke den eneste) form for SEO, folk hører om, og det går ud på at optimere din egen hjemmeside efter Googles præferencer. Siden disse skifter med jævne mellemrum, er en stor del af dette arbejde at følge med i de nyeste tendenser – men der er dog stadig visse tommelfingerregler for, hvad der klarer sig godt, som du kan begynde at følge med det samme. Eksempler er bl.a. at bruge de mest almindelige søgeord i din niche i dine tekster, skrive mange, fængende titler og undertitler og holde dine sætninger korte. Off-page SEO, derimod, er (som navnet antyder) alt det arbejde for at forbedre din Google-rangering, der ikke foregår på din egen hjemmeside. Det handler om at få relevante hjemmesider til at linke direkte til din side – Dette kaldes også for linkbuilding. Det validerer nemlig din hjemmesides troværdighed i Googles øjne, når mange andre sider blåstempler den ved at henvise deres læsere til den – og hvis de i samme tekst, som de linker til din hjemmeside i, også linker til velkendte sider med stor autoritet, smitter disse siders troværdighed også af på dig.
Hvad kan SEO gøre for din virksomhed?
Det burde næsten give sig selv, at det gør vidundere for din virksomhed at opnå en højere Google-rangering. Når du er en af de første sider, potentielle kunder ser på deres søgning, er de væsentligt mere tilbøjelige til at vælge dine produkter frem for dine konkurrenters. Det er især effektivt, hvis du kan klatre op til en af de første sider på relevante Google-søgninger, da langt de fleste brugere sjældent læser videre end den første side. Selv, hvis de ikke umiddelbart klikker ind på dit link og lige skal have lidt tænketid, vil din virksomhed stadig være i deres underbevidsthed – og når de så senere beslutter sig for at foretage et køb, er der større sandsynlighed for, at de klikker på dit link eller ligefrem googler din virksomheds navn i stedet.
Kan du ikke bare gøre det selv?
Både ja og nej. Som vi også kom ind på ovenfor, kan du sagtens gøre meget for at optimere din virksomheds hjemmeside på egen hånd med on-page SEO. Derudover findes der også masser af nyttige programmer, der kan guide dig til endnu bedre SEO på din hjemmeside, heriblandt pluginnet Yoast SEO og de mange “themes”, du kan bruge i WordPress. Off-page SEO er dog væsentligt mere kompliceret, og det er næsten umuligt at få noget ud af det uden professionel hjælp. At opnå resultater med off-page SEO kræver både ekspertviden om, hvad et godt link er og hvordan det bedst flettes ind i tekster for at give værdifuld organisk trafik – samt forbindelser til et hav af forskellige, relevante domæner, der er villige til at offentliggøre tekster med links til din hjemmeside.
Hvad koster SEO?
Det er svært at komme med et enkelt, konkret svar på hvad linkbuilding koster eller hvad SEO koster, da det afhænger af mange forskellige, individuelle faktorer. Helt generelt kan du dog regne med, at processen vil kræve en gennemgang af data og nøje udvælgelse af relevante søgeord med værktøjer som SEMrush eller Ahrefs – hvorefter forventet ROI og pris beregnes baseret på jeres mål, branche, marked og andre parametre. Generelt koster professionel linkbuilding med alt inklusive fra omkring 10.000 kr. og op til flere millioner om måneden, hvis du er i en konkurrencepræget branche som f.eks. lån eller gambling. Det kommer alt sammen an på, hvor mange andre hjemmesider fra konkurrenter, din side skal “slå” for at komme til tops på Google, om du vil markedsføre din virksomhed i Danmark eller internationalt, hvor højt du vægter kvaliteten af SEO-teksterne og mange andre faktorer. Det er dog penge, der er godt givet ud, da en høj Google-placering er guld værd for bundlinjen – og mange vælger at øge deres SEO-budget over tid for at blive ved med at nyde godt af boostet.