Hvad er linkbuilding?

En tilværelse på internettet er næsten et krav for enhver succesfuld virksomhed i disse digitale tider. Milliarder af mennesker verden over er blevet forbundet af dette internationale netværk, og bruger det til alt fra kommunikation, shopping og arbejde. Internettet er derfor blevet til en af menneskets hyppigst brugte sociale arenaer. Hvis man vil nå folk med sine budskaber eller produkter, så er internettet en af de bedste måder at gøre det på.

Men hvordan når man mennesker på internettet? Det er ikke nok bare at lave en hjemmeside, og så vente på, folk kommer strømmende ind. Internettets virkemåde er mere kompliceret end sådan. En af de metoder, der har vist sig meget effektiv i at øge trafik til ens hjemmeside, kaldes for linkbuilding. Læs videre her, og lær hvordan linkbuilding fungerer i praksis, og hvordan du kan bruge det til at nå din forretnings ambitioner på internettet.

Linkbuilding – En kort definition

Linkbuilding er en proces, der åbner døre, som fører til din egen hjemmeside. Disse døre kaldes for hyperlinks (eller bare links). Brugere af internettet bruger links til at navigere rundt til forskellige hjemmesider, og det samme gør søgemaskiner som Google, når de skal finde søgeresultater frem.

Linkbuilding sker ret ofte helt af sig selv, når f.eks. journalister skriver en artikel, og refererer til en relevant hændelse, når du linker et produkt til en ven, som de bare skal prøve, og i mange andre situationer. Det er drømmen for enhver, der arbejder med SEO og marketing. Men det er også en proces, man selv kan sætte i gang og vedligeholde, ved at skabe indhold til andre hjemmesider, der indeholder links, der fører tilbage til dig.

Resultatet af linkbuilding er naturlig og organisk trafik til din hjemmeside og en stærkere favorisering i Googles søgemaskine.

Søgemaskiner og links

En af grundene til, linkbuilding er så vigtigt, det er måden søgemaskiner fungerer på. Når folk skal finde noget på internettet, så bruger de søgemaskiner som Google, Bing, DuckDuckGo og mange andre til at finde det, de har brug for.

Søgemaskiner bruger links til to ting: At opdage nye hjemmesider, de kan vise i deres resultater, og for at bestemme, hvilke resultater der er relevante til den individuelle søger. Det foretrukne for en virksomhed er selvfølgelig, at ens hjemmeside bliver vist på den første side af en søgning så ofte som muligt.

Men hvordan gør linkbuilding din hjemmeside attraktiv i en søgemaskines resultater? For at forstå det, skal vi se på, hvad søgemaskinen ligger vægt på, når den vurderer relevans. Søgemaskinen er som sådan ikke interesseret i en hjemmesides indhold. Det søgemaskinen kigger efter, er hvor mange links fra eksterne hjemmesider, der viser tilbage til den pågældende hjemmeside, og kvaliteten af disse eksterne hjemmesider. Jo flere der er af disse links, des bedre klarer hjemmesiden sig i algoritmen.

Det har også en effekt på dem, som bruger søgemaskinen. Når man ser et link på den første side af en søgning, så opstår der også en følelse af tillid til hjemmesiden. En søgemaskine vil jo ikke vise noget, der var irrelevant på sin første side. Når noget ender på den første side, så ses det som troværdigt og af høj kvalitet.

Hvad konstituerer et link af høj kvalitet?

Tidligere nævnte vi, at links fra sider af høj kvalitet er gavnlige for en hjemmesides relevans i en søgemaskine. Men hvad betyder det helt præcist?

Det betyder, at det er ønskeligt, at sider der allerede klarer sig godt i en søgemaskine, og som har høj trafik, bliver forbundet med din hjemmeside. Troværdigheden og kvaliteten smitter af, og det er derfor i din interesse at associere dig med dem. Hjemmesiden behøver ikke tilbyde en service eller et produkt, der er relevant for det, du tilbyder, for at dette er effektivt.

Det behøver ikke kun at være et link, der direkte viser tilbage til din hjemmeside. Man arbejder også med det, der kaldes for autoritative links. Hvis man skriver en artikel til en anden hjemmeside, med linkbuilding for øje, skal man typisk inkludere autoritative links til hjemmesider af høj kvalitet. Når link til din egen hjemmeside associeres med link til andre sider af høj kvalitet, opfanger søgemaskinernes algoritmer det også.

Keywords – Nøgler til succes

Når man arbejder med linkbuilding, er det ikke nok bare at kopiere og indsætte links direkte ind i den tekst, man skriver. For det første har det ikke den store effekt på en søgemaskines præferenceparametre, og for det andet er personer mindre tilbøjelige til at klikke på dem. Det resulterer i det helt modsatte af organisk trafik.

Et fænomen, der går hånd i hånd med linking er keywords. Keywords er ord, der i en SEO-forstand klarer sig godt og er attraktive i søgemaskiner. Når man linkbuilder, finder man frem til de bedste keywords, der relaterer sig til dit produkt eller service, og gør dem til ankre for dine links. Så forbinder søgemaskinerne automatisk din hjemmeside med de brugte keywords, og folk er også mere inklinerede til at klikke på dem. Det er nemt at relatere til keywords, som giver en indikation af, hvad der linkes til end et råt link uden kontekst.

Relevante keywords er dynamiske og ændrer sig ofte. Derfor er linkbuilding en strategi, der kræver en kontinuerlig indsats for at være mest effektiv på lang sigt.

Typer af links

Der er som udgangspunkt fire forskellige typer links, du kan arbejde med. Links der fører til hjemmesides forside, links til specifikke produkter eller andre sektioner af din side, links med dit brand- eller firmanavn som keyword og links der indeholder de keywords, du arbejder med. Disse typer kan godt overlappe hinanden som for eksempel et link, der henviser til en sektion af din hjemmeside, men har dit firmanavn som keyword.

Som udgangspunkt har man brug for alle fire linktyper, men det vil variere i hvilken grad, de forskellige er nødvendige. Her skal man lave en analyse af de links, der fører til ens hjemmeside. Så vil du kunne se, hvilke kategorier der giver høj trafik, og hvilke der ikke gør.

I forbindelse med dette er det også klogt at se på, hvor der bliver linket til din hjemmeside fra, og hvilke keywords, der bruges til det. Nogle referencer er mere værd end andre.

Princippet er at optimere sin linkbuilding til den bedste kapacitet som mulig. Det giver ikke mening at bruge ressourcer på typer af links og keywords, hvor man allerede får meget trafik.

Metode – Tekstforfatning

Som nævnt tidligere sker en portion af linkbuilding automatisk af sig selv. Men det er også nødvendigt at skabe processen selv for at opnå mærkbare og stabile resultater på den lange bane.

En af de mest hyppigst brugte metoder til at etablere linkbuilding sker igennem tekstforfatning. Tekstforfatning er en koncentreret og målrettet proces, der skaber indhold til andre hjemmesider. Det skabte indhold er designet med relevans for publiceringssiden og indeholder keywords og links med linkbuilding for øje.

Et eksempel kunne være således: du har et selskab, der sælger hudplejeprodukter. Du har et produkt på din hjemmeside, som ikke oplever stor trafik, og derfor sælger det ikke så godt som dine andre produkter. For at give produktet mere opmærksomhed, kan du bruge linkbuilding. Metoden du vælger at bruge, er tekstforfatning. Du kan se, du får trafik fra et tabloidnyhedsmedie. Du får skabt en tekst med et emne, der er relevant for tabloidsiden, og som indeholder konkurrencestærke keywords, der relaterer til dit produkt, som anker for et link til dit produkt. Der inkluderes yderligere autoritative links og interne links til publiceringssiden for at forbinde dit produkt med hjemmesider af høj kvalitet. Teksten publiceres, og bliver opfanget af søgemaskinernes algoritmer, som tildeler dit produkts side mere opmærksomhed end før. Det fører derved til mere trafik til den specifikke sektion af din hjemmeside og til flere salg.

Hvilke hjemmesider skal man linkbuilde med?

Et meget relevant spørgsmål er, hvilke hjemmesider der er gode for din virksomhed at linkbuilde med. Der er en række kriterier, du grundigt skal overveje, før du begynder processen.

For det første skal man overveje, om hjemmesiden har en grad af troværdighed. Det er ikke gunstigt, at din hjemmeside forbindes med hjemmesider, der er utroværdige i en søgemaskines algoritme. Det kan potentielt skade dit firmas image.

For det andet skal man se på, om hjemmesiden selv har meget trafik. Man opnår ikke stærke resultater ved at lave indhold til en blog, der har 50 besøgende om dagen. Men hvis det er en professionel hjemmeside, med 50.000 besøgende om dagen, så er der potentiale i at nogle af deres besøgende, kan videresendes til din egen side.

Til sidst skal man også overveje, om hjemmesidens målgruppe kunne have en interesse i det, din hjemmeside tilbyder. Hvis din hjemmeside tilbyder produkter til vegansk madlavning, så får man ikke megen trafik fra en hjemmeside, hvis målgruppe er motorcykelentusiaster i alderen 45-60. Det betyder dog ikke, at hjemmesiden man laver linkbuilding til, skal have indhold direkte relateret til dit eget. Så længe der er potentiale i den målgruppe, hjemmesiden fokuserer på, så kan man føre dem videre til sin egen side.

Hvornår kan man forvente resultater?

Linkbuilding er en strategi, der er fokuseret på en langsigtet gevinst. Det kan altså tage noget tid, før man reelt ligger mærke til, der er sket en forandring. Tiden det tager, før man kan regne med resultater, afhænger af en række tekniske kriterier. Kriterierne indebærer din industris konkurrenceniveau, hvor konkurrencestærke din keywords er, de typer af links du bygger med og dit domænes ry og rygte.

Det kan tage dage eller måneder at se en forskel baseret på de ovennævnte kriterier. Det skal man huske, når man sætter sig et mål for en linkbuildingkampagne. Det betyder også, at linkbuilding ikke er en engangsting. At lave ti artikler med linkbuilding én gang vil måske give dig et boost til din hjemmesides trafik over en kort periode, men det er ikke en langvarig proces. Linkbuilding skal i stedet ses som en kontinuerlig proces, der hele tiden foregår som en del af din marketingstrategi. Kun på den måde kan man fortsat optimere sine keywords og linkbuilde med hjemmesider, der giver god trafik.

Hvis du har det mindset for øje, så skubber du også din virksomhed nærmere det punkt, hvor linkbuilding i høj grad klarer sig selv. Jo mere attraktiv din hjemmeside er for linkbuilding, des mindre behøver du selv at gøre det. Men det kræver en fokuseret indsats først, for at nå det mål.

Skab relevant indhold

Når man har identificeret en hjemmeside, der har potentialet til at skabe større organisk trafik til din hjemmeside, så skal man også lave noget passende indhold. Som nævnt tidligere, så skal indholdet passe til publiceringssidens overordnede indhold. Man kan ikke skrive en artikel om Skotlands historie til en hjemmeside, der bringer nyheder om fodbold.

Indholdet skal altså være passende til hjemmesidens indhold, men det skal også være relaterbart og interessant for læseren. At laver lister som ”Top-5 bedste julefilm” eller ”3 film med uventede cameos” fanger folks opmærksomhed, og lægger op til, de kan lære noget nyt og sjovt. Indholdet kan også være mere seriøst, som relaterer til aktuelle ting og problematikker i samfundet. Det skal selvfølgelig også holdes op mod målgruppen. Dem der er interesserede i top-10-lister, er nok ikke lige så interesserede i politisk indhold.

Princippet er, at det selvfølgelig er godt at få skabt linkbuilding på hjemmesider for at opnå præference i søgemaskinernes algoritmer. Men det er endnu bedre, hvis man også kan få folk til at klikke på ens links direkte igennem det indhold, man skaber til linkbuilding.

Succes på internettet

Forhåbentligt har du nu et bedre indtryk og en større forståelse af, hvad linkbuilding i sin essens er, og hvordan linkbuilding kan bidrage positivt til din forretnings tilværelse på internettet. Linkbuilding er en langsigtet marketingstrategi, der har målet at forhøje organisk internettrafik til din hjemmeside og at øge salg og engagement med dine produkter og services. Linkbuilding spiller på søgemaskiners algoritmer, og hvordan forbrugere engagerer sig med digitalt indhold.  En succesfuld linkbuildingstrategi inkorporerer og implementerer forskellige typer af links, keywords, metoder og indhold som en kontinuerlig proces, der tager højde for udviklinger og afvigelser.

Leave Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *