Intern linkbuilding vs. ekstern linkbuilding: forskelle og muligheder

Næsten lige meget, hvad din virksomhed sælger, er en aktiv online tilstedeværelse alfa og omega i dag. Men blot at være der er én ting – at fange jeres målgruppes opmærksomhed før jeres konkurrenter er en anden. Så hvad skal I gøre for at komme til tops på søgemaskiner som Google, når nogen leder efter det, I tilbyder? At investere ekstra tid og kræfter i linkbuilding er altid et godt sted at starte. Ved strategisk placering af links på både jeres egen (intern linkbuilding) og andres hjemmesider (ekstern linkbuilding) signalerer I til Google, at I er troværdige og populære – og det belønner søgemaskinen med en højere placering. Læs videre nedenfor for at blive klogere på de to forskellige grene af linkbuilding og hvad de hver især kan gøre for din virksomheds synlighed online.

Hvad er linkbuilding?

Lad os starte med ganske kort at opsummere, hvad linkbuilding overhovedet er for de uindviede. Hvis du endnu ikke er bekendt med det, så går linkbuilding ud på at booste din hjemmesides placering på søgemaskinerne ved at generere de rette links. Disse links er både dem, I selv placerer på jeres hjemmeside, og de links andre hjemmesider laver til jeres side. Den rette mængde og kvalitet af links sender et signal til Google om, at jeres hjemmeside har en god struktur og troværdigt, relevant indhold og derfor fortjener at ligge højt på relaterede søgninger.

Intern linkbuilding

Som tidligere nævnt findes der to overordnede typer af linkbuilding, som fungerer på vidt forskellige måder. En af disse er intern linkbuilding, der som navnet antyder drejer sig om, hvad I linker til på jeres egen hjemmeside. Helt specifikt handler det især om at linke fra underside til underside, så jeres besøgende naturligt føres videre og bliver på hjemmesiden.

Intern linkbuilding gør for det første jeres hjemmeside meget nemmere for besøgende at navigere på – især, hvis der er tale om en stor webshop eller lignende, hvor underkategorier gør en kæmpe forskel for overskueligheden. Dette er ikke bare en fordel for kundetilfredsheden. Google vægter nemlig intuitiv, nem navigering på hjemmesider højt, hvorfor det er en god måde at score nemme point på. En fornuftig intern linkstruktur gør også underværker for jeres konverteringer ved f.eks. at lede besøgende hen til relevante produktsider – og I kan vælge at give specifikke sider mere opmærksomhed ved f.eks. at lede besøgende hen til den fra forsiden. Det her er altså et godt sted at starte med din SEO optimering.

Ekstern linkbuilding

De fleste, der allerede kender lidt til linkbuilding, vil sandsynligvis have hørt om denne type. Hvor intern linkbuilding fokuserer på links på virksomhedens egen hjemmeside, handler ekstern linkbuilding mere om at få andre sider til at linke til jeres. Når en anden side sender deres læsere over til jer med et direkte link, viser det Google, at I er til at stole på og at andre foretrækker jer over jeres konkurrenter – egenskaber, som i søgemaskiners øjne er lig med relevans. Det er selvfølgelig at foretrække, hvis andre sider oprigtigt synes om jeres produkt og linker til jer på eget initiativ. Men da det ikke sker særligt ofte, er det ikke videre effektivt bare at vente på dette. I stedet kan I vælge selv at tage kontakt til relevante hjemmesider og bede om links (og evt. selv tilbyde at linke tilbage til dem) – eller få professionel hjælp, hvorved I får adgang til et langt større netværk af publiceringsdomæner, tekstforfattere og SEO-eksperter.

Som du helt sikkert allerede er klar over, er konkurrencen online større end nogensinde. Det er i dag så svært at opnå opmærksomhed på nettet, at selv folk som influencere, der lever af det, nu går i skole for at lære den svære disciplin – og store public service-medier som DR har også fået øjnene op for betalt online markedsføring. Ethvert kneb gælder, og derfor er en regelmæssig ekstern linkbuilding-indsats guld værd.

Hvad fungerer bedst – og hvad skal I passe på?

Selvom hver af de to typer linkbuilding har deres fordele, er ekstern linkbuilding uden tvivl den mest effektive – især hvis I er villige til at sætte et fast beløb af til at få professionel hjælp med indsatsen. Det skal selvfølgelig ikke være nogen hemmelighed, at det koster at investere i linkbuilding. Men med i prisen får du til gengæld adgang til en lang liste af sider med høje besøgstal, professionelt skrevne, SEO-optimerede tekster, databaseret søgeordsanalyse, realistisk målsætning for jeres niche og marked m.m. Pengene er altså godt givet ud.
Endnu en grund til, at professionel hjælp er at foretrække, er at du inden for linkbuilding som regel får, hvad du betaler for. Det nytter f.eks. ikke noget at indgå et samarbejde, hvis det involverer at linke til utroværdige hjemmesider fra virksomhedens egen side eller på anden vis associere jer med dem – da dette virkelig kan skade jeres omdømme og folks tillid til virksomheden. Det er også meget vigtigt, at jeres linkbuilding er så naturlig som muligt, og at I hverken linker internt til sider, der ingen relevans har, bare for at gøre det, skriver nonsens-artikler overfyldt med relevante keywords eller lignende. Uanset, hvor meget nemmere det er, er Google i dag så smart, at den spotter det med det samme og straffer sider for det. Så hvis I vil være sikre på, at jeres linkbuilding batter, er det om at gøre det i samarbejde med nogen, der kan deres kram.