Hvad er SEO-tekster?

Hvad skal der til for at komme til tops i målgruppens Google-søgninger? Det spørgsmål har virksomheder stillet stort set lige siden, søgemaskinen så dagens lys. I dag er den så populær, at vi ikke engang siger, at vi slår noget op, men at vi “googler” det. En god Google-placering er uvurderlig for enhver virksomhed, og folk er konstant på udkig efter nye tricks til at stige i rangeringen for at øge deres salg – både på deres egen hjemmeside og på de mange online markedspladser. Selvom SEO-tekster langt fra er en nyhed, har de dog aldrig mistet deres relevans eller effektivitet, og den dag i dag kan de uden tvivl stadig betale sig at bruge ressourcer på. Men hvad kendetegner en god SEO-tekst, og hvordan hjælper de helt præcist din hjemmeside med at opnå en højere placering på Google? 

Hvad er SEO?

Lad os starte med ganske kort at opridse, hvad SEO overhovedet er. Hvis du på mirakuløs vis har formået at undgå at høre om det indtil nu, så er SEO en forkortelse for “search engine optimization” – eller søgemaskineoptimering, som det nogle gange oversættes til på dansk. Navnet i sig selv beskriver sådan set ret godt, hvad det går ud på: at optimere og tilpasse sin hjemmeside og andet indhold efter de faktorer, som søgemaskiner belønner med en højere placering.
For at komme med et eksempel, så har madbloggen Valdemarsro været yderst dygtig til dette – og dominerer i dag næsten enhver søgning relateret til opskrifter og madlavning. Ser vi på deres hjemmeside, er det forholdsvist nemt at se hvorfor: Deres overskrifter er korte, beskrivende og fyldt med relevante søgeord (uden, at det bliver unaturligt). Sidstnævnte er også tilfældet både for resten af teksten i deres opskrifter og deres links – hvorfor de altid vil dukke op som noget af det første, hvis man søger på “flæskesteg”, “kylling”, “græskarsuppe” eller næsten en hvilken som helst anden ret. Det er også en kæmpe fordel for bloggen, at den har så gigantisk et bagkatalog af indlæg, at der stort set ikke er en søgning, den ikke har relevant indhold til. Dette giver også bloggen masser af interne links at sende læsere videre til, så de bliver på siden længere. Kombineret med flittig brug af billedtekster med søgeord, en god sidestruktur og mange andre hjemmesider, der linker til dem, har du altså opskriften på en Google-favorit.

On-page SEO: Optimer teksterne på din hjemmeside

Hvis du selv gerne vil i gang med at skrive SEO-tekster, er der masser af steder at starte. Generelt kan vi opdele de mange forskellige måder, du kan arbejde med SEO på, i to kategorier: on-page og off-page SEO. For at starte med on-page, så dækker det over alt det arbejde, du kan gøre på din egen hjemmeside for at forbedre dens placering. Dette drejer sig f.eks. om at sætte siden op på den intuitive, brugervenlige måde, Google foretrækker, bruge intern linkbuilding til at holde besøgende på siden i længere tid – samt om at bruge relevante søgeord for din niche ofte, skrive korte, engagerende sætninger og bruge masser af fængende titler og undertitler. Husk dog, at Googles præferencer ændrer sig hele tiden. Der ligger altså også en del arbejde i at holde dig opdateret, hvis du vil have så meget som muligt ud af dine SEO-tekster.

Off-page SEO: Tekster, der øger din troværdighed

Hvor on-page SEO handler om at forbedre indholdet på din egen side, så den fremstår værdifuld i Googles øjne, vil off-page SEO booste sidens rangering ved at få den til at se populær ud på andre sider. Dette er også kendt som linkbuilding og går ud på at få andre hjemmesider, der er relevante for din niche, til at linke til din side. Derved verificerer de, at din virksomhed er til at stole på og leverer det, målgruppen søger efter. Hvis de i samme SEO-tekst også sørger for at linke til velkendte sider med stor autoritet, vækker det ekstra stor troværdighed – hvorved deres “stemme” på din virksomhed får endnu større betydning for den placering, du kan opnå på relevante Google-søgninger.

Hvad kan du selv stå for?

Du skal altså på en eller anden måde få ejere af andre hjemmesider til at linke til din. Men hvordan gør du det? Det ideelle scenarie ville selvfølgelig være, hvis de bare var så oprigtigt begejstrede for det, din virksomhed tilbyder, at de gav positiv omtale og linkede til din hjemmeside på eget initiativ. Men selvom dit produkt sikkert er fremragende, sker dette som regel bare ikke af sig selv. Derfor giver det for mange god mening at få hjælp fra professionelle som We Digitize. Med et kæmpe netværk af velbesøgte, relevante hjemmesider og et team af tekstforfattere bliver det meget nemmere at opnå den kvalitet, dine SEO-tekster skal have for at skabe resultater – frem for, hvis du eller dine medarbejdere skulle researche på SEO, skrive tekster og kontakte domæneejere ved siden af jeres andre opgaver.

Men bare fordi linkbuilding kan betale sig at investere i, betyder det selvfølgelig ikke, at du intet kan gøre selv. Især når det kommer til on-page SEO, kender du din egen hjemmeside bedst, og Google har masser af guides til, hvordan du kommer godt i gang med SEO-tekster på egen hånd. Brug din energi, hvor det giver mening, og få hjælp til det svære. Langt de fleste vil opdage, at en alsidig, vedholdende SEO-strategi er guld værd i det lange løb.

Forhåbentligt svarer dette indlæg dine spørgsmål omkring, hvad er SEO-tekster, og hvad du kan bruge dem til. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os, og så gør vi vores bedste for at hjælpe dig videre.