Hvordan bliver man SEO-specialist?

Vi lever i en digitaliseret tidsalder, og især for virksomheder er det vigtigere end nogensinde før at etablere en stærk online tilstedeværelse – både med egen hjemmeside og aktive kanaler på sociale medier. For mange virksomheder er det dog en lige lovligt stor mundfuld selv at skulle håndtere, og derfor har vi set en stor stigning i behovet for SEO-specialister over det sidste årti. Men hvad gør en SEO-specialist overhovedet? Hvordan bliver man SEO-specialist, hvis man altid selv har drømt om at arbejde indenfor dette område? Og hvordan ser dine jobmuligheder ud? Alt dette og meget mere vil vi give dig svar på i dette blogindlæg.

Hvad er en SEO-specialist?

Lad os for god ordens skyld starte med helt kort at slå fast, hvad det er for et job, vi har med at gøre her – og hvad det er for et stofområde, du skal forstå for at blive god til det. Som du måske allerede har hørt, så står SEO for “search engine optimization” på engelsk – eller søgemaskineoptimering, som det nogle gange oversættes til på dansk. Helt overordnet er formålet med SEO at forbedre en virksomheds online tilstedeværelse efter Googles præferencer, så den stiger i rang på relevante søgninger. Det vil altså sige, at målet er at være så højt oppe på listen af hjemmesider som overhovedet muligt, når målgruppen søger på ord eller vendinger, der relaterer sig til virksomhedens produkt – direkte eller indirekte. Som SEO-specialist er det altså din fornemmeste opgave at få dette til at ske. Derudover skal du også følge med, når søgemaskinernes præferencer forandrer sig (hvilket sker oftere, end man skulle tro), og løbende justere din SEO-strategi efter udviklingerne.

Lær din værktøjskasse at kende: Hvordan ser god SEO ud?

Alt dette er selvfølgelig meget nemmere sagt end gjort. Så hvordan bliver man SEO-specialist rent praktisk? Først og fremmest handler det som med mange andre jobs om at læse op på en hel masse teori, principper og teknikker. Når du først har lært disse at kende og arbejdet dybdegående med dem over et stykke tid, vil du opleve, at det næsten er svært at sætte hjemmesider op, skrive og færdes på sociale medier uden at tænke på det – og når du når dertil, vil du være klar til at håndtere en stilling som SEO-specialist.

On-page SEO: Tilpas din hjemmeside efter Googles præferencer

Hvis du bare har hørt lidt om SEO, er der stor sandsynlighed for, at det er denne type, du har stiftet bekendtskab med. Som navnet også antyder, handler on-page SEO om, hvad du kan gøre internt på den hjemmeside, du prøver at booste, for at hjælpe den op ad Googles rangliste. Her taler vi især om at bruge de rigtige søgeord, som appellerer til din målgruppe – altså ord og vendinger, de typisk ville søge på for at finde produkter, der minder om det, virksomheden tilbyder, eller som på anden vis relaterer sig til det. Ved at gøre dette gør du det mere sandsynligt, at virksomhedens hjemmeside vil dukke op på relevante søgninger. Derudover handler on-page SEO også om at opbygge din hjemmeside efter Googles præferencer og linke hyppigt til andre undersider. Dette guider de besøgende videre til andre dele af din hjemmeside, der er relevante for det, de allerede læser om, hvorved du holder deres opmærksomhed og får dem til at bruge mere tid på hjemmesiden – hvilket i sig selv også giver en højere Google-placering.

Off-page SEO: Ekstern validering gør din hjemmeside mere attraktiv

Hvis on-page SEO er det, du selv kan gøre fra din egen hjemmeside for at booste dens placering – så giver det næsten sig selv, at off-page SEO er det, der kan gøres fra andre hjemmesider og platforme. Indenfor denne type SEO er linkbuilding nok et af de vigtigste begreber, du vil støde på. Det går kort fortalt ud på at få så mange andre hjemmesider som muligt til at linke direkte til din hjemmeside så mange gange som muligt. Hvert eksternt link til en hjemmeside fungerer nemlig som en “stemme” på den i Googles øjne, da den vurderer validering fra andre hjemmesider som organiske tillidserklæringer – og da målet med Google jo er at vise de mest relevante, troværdige hjemmesider for brugeren øverst i søgningen, er linkbuilding virkelig noget, der kan gøre underværker for en hjemmesides placering. Men hvor man som virksomhedsejer egentlig kan lave meget af arbejdet med on-page SEO selv, er off-page dog lidt mere omstændigt. Linkbuilding batter nemlig først, når du har fået en vis mængde links, som heller ikke bare kan komme fra hvor som helst – hvorfor det altså kræver, at du har et stort netværk af domæneejere, som regelmæssigt er villige til at linke til dig i deres tekster. Derfor er det altså også vigtigt som SEO-specialist, at du forstår at netværke, forhandle, samarbejde og selv skrive SEO-tekster – som andre så kan offentliggøre på deres hjemmeside uden, at det kræver ekstra arbejde fra deres side.

Hvem kan blive SEO-specialist?

At læse op på stoffet og tilegne sig evnerne er selvfølgelig bare én side af sagen – at have den rigtige baggrund er en anden. Så hvordan bliver man SEO-specialist, når det kommer til uddannelse, spørger du måske? Det er der dog ikke rigtigt noget definitivt svar på, da der indtil videre ikke som sådan findes en SEO-uddannelse, og jobbet heller ikke kræver nogen specifikke beviser. Selvfølgelig skader det ikke dine chancer, hvis du f.eks. har en IT-relateret uddannelse, har lært at vinkle tekster skarpt som journalist, har en kommunikationsuddannelse eller lignende. Men i virkeligheden handler det meget mere om at komme ud og få noget erfaring og rutine. Derefter kan du enten gå efter at blive ansat i en specialiststilling hos en virksomhed, hvor det kun er dig, der beskæftiger dig med at få deres platforme opad på Google. Disse stillinger bliver mere og mere almindelige, da alle fra store mediehuse til små webshops efterhånden har set fordelene i at prioritere SEO i deres arbejde. Hvis du ikke vil nøjes med at optimere for én enkelt hjemmeside, kan du også søge ansættelse i et bureau, som lægger SEO-strategier for et hav af forskellige kunder.

Virksomheder: Skal I gøre det selv, ansætte eller få hjælp af et bureau?

Er du virksomhedsejer, og er du stadig ikke helt sikker på, hvordan det bedst kan betale sig for dig at lave SEO? Så bør du både overveje, hvad du resultatmæssigt forventer at få ud af din SEO-indsats, og hvor meget arbejde, du selv er villig til at lægge for dagen for at få det til at ske. Som vi tidligere var inde på, kan du nemlig godt lave en del af arbejdet med f.eks. at bruge de rigtige søgeord selv – og har du tiden og overskuddet til det, findes der masser af guides (endda fra Google selv) derude, der kan få dig godt i gang. Men er du ude i en længerevarende linkbuilding-kampagne, er det næsten umuligt på egen hånd – og du vil hurtigt opleve, at det bliver svært at gøre dette oveni de tusind andre opgaver, du uden tvivl allerede har som virksomhedsejer. For dig kan det altså klart betale sig at investere de penge, en solid linkbuilding-indsats vil koste – hvad end det er med hjælp fra et bureau eller en SEO-specialist, du fastansætter i din egen virksomhed.