Din guide til SEO-bureauer: Hvad skal virksomheder kigge efter – og er et bureau altid nødvendigt?

SEO er uden tvivl et af de stærkeste værktøjer, du kan benytte for at øge din virksomheds reach og nå ud til en væsentligt større del af din målgruppe online. De sidste par år har været hårde for erhvervslivet, men nu begynder salgstallene så småt at vende for detailhandlen i Danmark – så hvis du vil være sikker på at komme med på bølgen, er det et fremragende tidspunkt at målrette og gå all-in på din markedsføring. Hvis det skal batte, kræver det dog blod, sved, tårer og din fulde opmærksomhed, hvilket for mange virksomheder kan være en lige lovligt stor byrde at pålægge deres fastansatte. Det er her, SEO-bureauer kommer ind i billedet.

Kompetente, erfarne specialister kan på rekordtid booste din virksomheds digitale tilstedeværelse, få din hjemmeside højere op på Googles rangering og få dig ind på nethinden hos en væsentligt større del af din målgruppe. Men hvordan bærer et SEO-bureau sig ad med alt dette, og hvad kan de ikke hjælpe dig med? Hvordan ved du, at du har fundet det bedste SEO-bureau til dig? Kan du gøre noget af arbejdet selv? Alle disse spørgsmål og mange flere vil vi give dig svar på i denne guide.

Hvad er SEO?

Lad os starte med at få helt på det rene, hvad SEO overhovedet er for en størrelse. Hvis begrebet er helt nyt for dig, så står forkortelsen for det engelske “search engine optimization” – hvilket på dansk mest bare går under forkortelsen eller den mindre brugte oversættelse “søgemaskineoptimering”. Uanset hvad du vælger at kalde det, så går SEO (som navnet også antyder) ud på at optimere din hjemmeside således, at den opnår en så høj placering på relevante Google-søgninger som overhovedet muligt. Der er mange måder at gøre dette på, og for at få de bedste resultater vil de fleste SEO-specialister anbefale at komme rundt om så mange forskellige metoder, som du kan. Nedenfor vil vi gennemgå de to overordnede paraplyer, man kan dele de fleste SEO-metoder op i, og hvad de hver især kan gøre for din virksomhed.

On-page SEO: Gør din hjemmeside attraktiv i Googles øjne

Denne type SEO er som regel den første, nybegyndere inden for feltet stifter bekendtskab med. Kort fortalt er on-page SEO alt det, der kan gøres på din egen hjemmeside for at give den en bedre placering på søgninger. Det drejer sig især om at kende din målgruppe så godt, at du ved, hvilke ord og vendinger, de hyppigst søger på for at finde produkter i stil med din virksomheds – og så at bruge disse søgeord så jævnligt (men naturligt) som muligt rundt omkring på din hjemmeside. Det er også en god strategi at have en blog eller lignende på siden, hvor du kan udgive artikler med tips, tricks, guides osv. til din niche, så besøgende oprigtigt føler, at de får noget ud af at blive hængende. Det vil også gøre det lettere at opbygge en god linkstruktur, hvor du på undersiderne sender besøgende videre til andre relevante undersider og får dem til at blive lidt længere.

Off-page SEO: Forbedr din Google-placering med organisk interaktion

Hvor meget af on-page SEO er ting, du til en vis grad kan gøre selv, bliver det væsentligt sværere, når du kommer til off-page SEO. Dette er nemlig betegnelsen for alt det SEO-arbejde, der foregår uden for din egen hjemmeside. Linkbuilding er nok det mest populære og effektive off-page-værktøj, og det er der en god grund til: Det går ud på at få så mange andre hjemmesider som muligt til at linke direkte til din egen – hvilket Google registrerer som organiske stemmer på, at din hjemmeside er troværdig og brugbar for mange. Søgemaskinen vil derfor begynde at placere dig højere og højere på søgninger relateret til dit produkt, så dens brugere får så relevante resultater af så høj kvalitet som muligt.

I teorien kan du godt gøre dette selv, hvis du altså har et gigantisk netværk af domæneejere, som er villige til med jævne mellemrum at linke til din virksomhed i deres tekster. I virkeligheden er det desværre bare ikke tilfældet for langt de fleste virksomhedsejere, hvorfor det er næsten umuligt at opnå de samme resultater som et bureau på egen hånd. Men selvom professionel linkbuilding koster, er det en yderst effektiv SEO-metode med veldokumenterede resultater, som for langt de fleste vil være alle pengene værd.

Hvad skal du kigge efter i et SEO-bureau?

Lad os sige, at du nu har besluttet dig for at få professionel hjælp til at få en effektiv SEO-strategi op at køre. Hvis dette er tilfældet, hvad skal du så lægge mærke til, når du læser op på de forskellige bureauer? Det kan selvfølgelig være forskelligt, hvilke metoder der er bedst egnet til din virksomhed afhængigt af, hvad dine mål er – da der jo er stor forskel på, hvad det f.eks. kræver at markedsføre succesfuldt internationalt vs. lokalt. Men helt generelt vil et godt SEO-bureau som regel tilbyde:

  • Udvikling af strategier til optimering af virksomhedens hjemmeside on- og off-page
  • Trend- og keyword-research, dataanalyse og en finger på pulsen ift. ændringer i vilkår og præferencer hos giganter som f.eks. Google
  • Eksekvering og produktion af kvalitetsindhold i samarbejde med specialister som udviklere, grafikere, tekstforfattere, marketing-specialister, SoMe-managere m.m. – enten internt i bureauet eller eksternt
  • Prisforhandling og budgettering for jeres kampagner
  • Løbende observation af performance og justering derefter

Til at udføre disse opgaver vil de bedste bureauer have en bred, alsidig vifte af specialister ansat – og på deres hjemmeside bør du også kunne finde en liste med eksempler på kunder, så du kan se med egne øjne, hvad de har udrettet for andre virksomheder. 

SEO-bureau, specialist eller gør-det-selv?

Med alt dette sagt, så findes der selvfølgelig ikke én løsning, der passer til alle. Mange virksomheder sætter stor pris på at få hjælp fra et godt SEO-bureau, så de kan fokusere på selve driften. Men omvendt er der også dem, som ønsker at være mere aktivt involveret i, hvordan SEO-strategien eksekveres dag-til-dag – og som måske også vil værdsætte at fastansætte en SEO-specialist, så vedkommende bliver eksperter i lige præcis deres produkt, niche og målgruppe. Endelig er der også dem, der er tryggest ved selv at have fuld kontrol over alle aspekter af deres virksomhed. I teorien er det bestemt også muligt: Der er masser af kurser at tage og guides til god SEO-praksis at læse op på, og når det kommer til on-page SEO, vil det klart også gøre det nemmere for dig at drive din hjemmeside effektivt.

Du skal dog have for øje, at off-page-strategier som ekstern linkbuilding bliver væsentligt sværere (nogle ville sige decideret umulige) at opnå optimale resultater med på egen hånd. Arbejdet med SEO må selvfølgelig heller ikke stjæle din opmærksomhed fra selve produktudviklingen og den direkte kontakt med målgruppen. Hvis du ikke sørger for at holde dig opdateret på kundernes skiftende behov, teknologiske udviklinger, konkurrenternes næste træk osv., kan det gå ud over din konkurrencedygtighed. Det kan selv den bedste SEO-strategi desværre ikke kompensere for.

Så hvad end du vælger at få hjælp fra et SEO-bureau eller ej, skal du blot være sikker på, at du ikke mister overblikket – eller giver dig selv så mange ekstra opgaver, at det går ud over din livskvalitet. Stress er aldrig de penge værd, du sparer ved at gøre det selv. Så selv, hvis du starter dit SEO-eventyr på egen hånd, skal du huske, at der altid er hjælp at hente, når din virksomhed vokser sig større, og du får mere at se til.